Forum miłośników witraży

Odkrywamy świat witraży. Forum witrażowe założone przez easy-Art. Techniki i narzędzia witrażowe. Wystawy witrażu, wernisaże. Szkolenia witrażowe. Centrum wymiany wiedzy i doświadczeń.
Teraz jest 30 lipca 2021, o 07:11

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 114 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 19 sierpnia 2009, o 18:30 
Offline

Dołączył(a): 23 listopada 2008, o 02:00
Posty: 1222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Żal. Żal mi Panie Kent Pana.
Albert


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 22 sierpnia 2009, o 23:58 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Witam
No i zrobiło się troszkę mało "dobrze" .
Proponuję zakopać topory i uśmiechy od ucha do ucha.

N ie chcę zabierać głosu by nie spowodować nowej fali ostrej dyskusji ale: z moich (i nie tylko)doświadczeń wynika, że należy przewietrzać piec do temp ok 300 - 340 st i ja to robię - kilka - kilkanaście razy w czasie wytopu. Absolutnie nie wolno otwierać pieca w temp od ~450 - 540 stC, można dodać mały zapas.
W temp 600 - 650 st szkło się tylko gnie, nie zmieniając swej faktury ( nie odzwierciedla faktury formy - np) - więc po co otwierać.
W temp zbliżonych i powyżej 700 stC, szkło czerwienieje i świeci - bez względu na barwę szkła. Wtedy mozna już otwierać bez szkody dla szkłą - w wyższych temp też.
W tych temp szkło świeci tak intensywnie, ze niewiele widać - można włożyć specjalne okulary, ale ja ich nie mam, więc i tak nie wielę widze, tym bardziej, ze szkło w jednym wtytopie ( u mnie) jest bardzo róznorodne i bardzo gęsto poukłądane, tak by coś sprawdzić to trzeba by piec otworzyć na dłużej. Ja w zasadzie w tych temp rzadko otwieram piec bo mało widzę ( może wzrok nie ten).
Po zakończeniu górnej granicy wypału. Można stosować hartowanie szkła - szybkie osiębianie szkłą do temp ~ 540 st C. Wtedy piec otwierałem kilkanaście razy z rzędu, ale tstarałem się otwiersć na tak długo (krótko) by nie przkroczyło krzywej hrtowania. U mnie wskazuje to programator.
Ostatnimi czasy zarzuciłem fazę hartowania. Nie pamiętam dlaczego, Chyba straty jakies były, musiałbym zajrzeć do notatek.
No i od temp 540 w dól, absolutnie nie wolno otwierać pieca. Zadany spadek temp reguluje w tym czasie programator. U mnie do 250 st C, a później puszczam na żywioł - sam się studzi do ostudzenia. Nie otwieram - choć piszą , ze można , a nawet piszą, ze można prznieść materiał do innego pojemnika, gdzie wolno dalej by się odprężał aż do całkowitego ostygnięcia. Ja ze względu na straty - spękania ( i to często po dłuższym czasie) zaniechałem otwierania nawet w temp ok 100 st C - o czym już wcześniej pisałem.
Dlatego kupuję drugi piec, by jak jeden stygnie to drugi mógł działać.

To tyle mych uwag - praktycznych, które posiadam (troszkę z publikacji i swojej modyfikacji).
Pamiętać należy , ze ksiązki pisane oparte sa na jakimś rodzaju szkłą, a my korzystamy z róznych szkieł. Na marginesie chciałbym przytoczyć takim przykład. Ostatnio kupiłem bardzo drobie szkło typu melanż - przepiękne.
Pomyślmy ile tam jest róznych rodzaji szkła i pod względem skałdu, koloru i faktury szkła. A w piecu zachowuje się dobrze.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 8 stycznia 2010, o 23:31 
Offline

Dołączył(a): 3 stycznia 2010, o 02:00
Posty: 81
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
chciałem tu dodać dla początkujących że wietrzyć piec można już od 280 stopni a otwierać to bezpieczniej poniżej 80 stopni chyba że piec jest wyposażony w automatyczne wietrzenie .ale przy flocie niektóre farby potrafią popękać przy 80 st ale to zwyczajne jeśli nie przestrzega się temperatury wtapiania która dla niektórych optuli ma 800 st. z groszami przetestowane .


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 stycznia 2010, o 17:23 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Proszę o poradę.
Chcę zrobić paterę z floatu w kolorze. Moja forma to kwadrat 33x33cm z lekkim łukowatym wgłębieniem.
Przygotowałem:
-szkło float, dwa kwadraty 32x32. Lekko ściąłem rogi po kątem 45 st. na dł 1 cm, aby szkło lepiej sie zaokrągliło,
-proszek szklany ze spektrum przesiany przez sitko kuchenne. Niestety nie mam młynka. Różne kolory. każdy kolor oddzielnie. To moje fryty.
Mam zamiar robić paterę w dwóch etapach. Najpierw stopić na płaskim podłożu, aby wtopić wszystko co ma być wtopione. Po wystudzeniu chcę to wszystko ułożyć na formie i ustawić temperaturę na gięcie floatu, aby uzyskać kształt formy. Forma, jak pisałem jest to łagodny łuk do wewnątrz. Chcę tak zrobić ponieważ stapianie bezpośrednio na formie powoduje (u mnie) spłynięcie szkła do środka formy po własnym jego ciężarem. Efekt jest taki, że otrzymane naczynie ma cienkie brzegi i bardzo gruby środek.
Moje pytanie:
Jak pokolorować to szkło przy pomocy fryt? Nie mam farby.
Czy sypać przez sitko? Czy wstępnie pomalować medium (Instytut Szkła), bo takie zdanie też słyszałem ? Medium ma spowodować przyczepienie sie fryt. Jak, jak jak???
Ludzie ratujta!


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 stycznia 2010, o 18:43 
Offline

Dołączył(a): 27 grudnia 2009, o 02:00
Posty: 285
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 stycznia 2010, o 18:59 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Dziękuję Moniko za odzew. Forma jest firmy Zajdel. Na stronie (Zajdel'a) jest to nr 2 320x320. To co spłynęło wypalałem (chyba) w 850 st. Spłynęło, bo forma taka w kształcie kołyski. Teraz mam programator ustawiony na 810 (float). Czy fryty ze spectrum nie "odprysną"? No i jakiej grubości warstwę posypać? Tak, żeby zakryć szkło chyba wystarczy? Chodzi mi o efekt jednolitego koloru. Jaka jest różnica przy posypywaniu "z ręki", a sitkiem?
Mam piec firmy EPO z kominkami i stołem 40x60cm 4kW


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 stycznia 2010, o 19:12 
Offline

Dołączył(a): 27 grudnia 2009, o 02:00
Posty: 285
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 stycznia 2010, o 21:03 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Olek, Monika ma rację. Jeśli chcesz robić w 2 etapach to najpierw wtapiaj fryty w szkło, a następnie gnij. Ja właśnie robię coś takiego tylko ... inne. Najpierw wtopiłem to co miałem wtopić i scalić i tu miałem temp do ok 820ST. Teraz płaski już wzór chcę położyć na formę,a le jeszcze inną niż Twoja.
Tyle, ze tu nie przekroczę temp 760 st i co więcej będę obserwował jak się szkło układa w formie. Powyżej 650 st C możesz na chwilę otworzyć piec i zajrzeć.
To co piszesz to dla mnie też zaskoczenie. może tak się stać przy bardzo wysokich formach. Jak robiłem wazon to tak mi się stało, ale to moja wina bo za długo trzymałem w wysokiej temperaturze.

Sypanie fryt to kwestia tego co kto lubi. Możesz na czyste szkło przez szablon, jak robi to Monika. Możesz posmarować medium, ja często używam wazeliny. Kopci co prawda do 350 stC i trzeba przewietrzać - nie otwierać pieca, ewentualnie uchylać ok 1 cm i przedmuchiwać. Ja dmucham wypalarką.


MONIKO, przez pomyłkę zabrałem z sobą ofiarowany CI katalog z Delfiglass

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 stycznia 2010, o 21:12 
Offline

Dołączył(a): 27 grudnia 2009, o 02:00
Posty: 285
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 stycznia 2010, o 21:52 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Dwa razy? Chyba w temperaturze 810 st. zrezygnuję z podwójnego palenia.?
Szkło nie powinno spłynąć? :?
Jak sypać fryty? Pomiędzy szkło, czy na wierzch? A na to napylać nabłyszczacz? I nie zdmuchnie mi fryt jeśli będą na wierzchu?
I jeszcze to zagadnienie, że fryty są ze spectrum, a szkło float? Czy rozdrobnione szkło spectrum w postaci proszku nie rozsadzi mi floatu? Wiadomo różne COE.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 114 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
SitemapIndex SitemapIndex
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Nasz Senior - serwis internetowy dla seniorów
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO