Forum miłośników witraży

Odkrywamy świat witraży. Forum witrażowe założone przez easy-Art. Techniki i narzędzia witrażowe. Wystawy witrażu, wernisaże. Szkolenia witrażowe. Centrum wymiany wiedzy i doświadczeń.
Teraz jest 17 kwietnia 2024, o 23:35

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 91 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 9 lipca 2008, o 08:30 
Offline

Dołączył(a): 25 stycznia 2008, o 02:00
Posty: 1044
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Fagonio, z tego co piszesz, rozumiem, iż robisz wsad z jedną porcją, tzn. tylko tyle ile zmieści się na płycie pieca? Widziałem za oceanem takie słupki (okrągłe lub kwadratowe), które ustawia się na rogach -ewentualnie dodatkowo - na środku, kładąc na nich płytę wielkości podstawy (podłogi) pieca i układa następną porcję. Niektórzy układają ich kilka. Przy aktualnie wypiekanych, przez Ciebie wisiorach byłoby to bardziej ekonomiczne.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 9 lipca 2008, o 09:36 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Tak Kent. Biorę to pod uwagę. Dziękuję. Te "słupki" to może być cegła szamotowa lub inna. Można też ułożyć warstwę pociętych na paski płytek z gresu jako tzw. dystans. I tak aż do wysokości lub głębokości komory pieca.
Ale jeszcze nie miałem potrzeby korzystać z tego wariantu. Musze sie trochę dokształcić i rozkręcić produkcję :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 9 lipca 2008, o 23:49 
Offline

Dołączył(a): 25 stycznia 2008, o 02:00
Posty: 1044
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Kiedyś widziałem formę do wypalania abstrakcyjnych talerzy, tacek - można i wisiory.
Zrobiłem poglądowy obrazek 3D.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 87d8b.html
Szkło topiąc się przechodzi przez ruszt (pręty z metalu) miesza się, kształtuje wzorek i przybiera kształt dna formy. Wzór w przybliżeniu, przy nastepnym wypieku się powtarza.
Zamiast prętów można zastosować siatkę ;) .
Można skonstruować ruszt, który obracałby się w czasie topienia szkła i rysował abstrakcję po kole.
Na obrazku - w miejscu gotowego wyrobu - podłożyłem zdjęcie jakiegoś witrażu, ponieważ nie miałem oryginału.

A tu trochę zmodyfikowałem "wsad" i dodałem domniemany ;) efekt:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... c76f4.html

Może komuś przyda się ten pomysł :lol: .

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 12 lipca 2008, o 21:13 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
fagonio napisał(a):
Trebor, z tego co piszesz, że robiąc formy zajmujesz piec wygląda, że robisz je na stole w piecu. Może tylko suszysz? Nie wiem czy dobrze Ci poradzę, bo byc może tak już zrobiłeś. Postaraj sie o płytę podłogową z gresu. Dotnij ją na wymiar pieca. :roll:


Olek dobrze cię zrozumiałem??
Gres to kafelki ze specjalnej gliny zwanej gres. Skąd wziąć taką dużą płytę? bo pomysł jest, choć akurat mi to nie przeszkadza i tak jak coś robię w piecu to przygotowywuję następne rzeczy, ale jak wiesz na początku to głównie robię rożnego rodzaju formy. Na razie uczę się robienia form, 30% wychodzi.
Formy (jedne) należy utwardzić a drugie tylko wysuszyć ( fiber plast) , tyle że to to się suszy tydzień a do tego po włożeniu do formy często zostają "raki" czyli niedolania - puste miejsca. cuduję z nimi bo jak dam za rzadkie to nie jest spójne i się kruszy po wyschnięciu, a jak za gęste (poradzono mi, że na mieć koesystencję bardzo gęstej śmietany). Fakt wtedy jest spójny , ale właśnie pozostają te puste miejsca (bąble). To wszystko po wyschnięciu trzeba wypalić w piecu przynajmniej w 550 st C. Stąd tyle roboty przy tym i nie starcza na szkło. To tymczasem

Teraz rady Kęta.
"Czytałem" w kilku książkach by nie robić warstwowo, chyba, ze się ma piec z termoobiegiem. Na kursie mówiono, ze nie trzeba się tym sugerować, ale oni mają piec ceramiczny i grzałki z każdej strony, a ja mam grzałki tylko z góry.
Teoretycznie temperatura nie da rady wymieszać się w każdym miejscu jednakowo, tym bardziej jak ma przejść przez płytę ( a płyta jest izolatorem i to bardzo dobrym).
Na kursie poradzono mi by sprawdzić temperaturę komory, czy w każdym miejscu jest jednakowa. Zrobiłem to bez wsadu i... są znaczne różnice, głównie na krańcach pieca. Najlepiej grzeje środek.
Nie mam natomiast różnicy pomiędzy termoparą a wskazaniami sterownika. Dalej co do pomysłu Kenta na temat przeciekania szkła.
Widziałem coś podobnego na Tubie, ale to był piec w pełni profesjonalny i do tego zrobili to tylko z jedną warstwą.

Jak to zrobili. Położyli kilka warstw jedna na drugą + jedna warstwa na drutach.
Po zgrzaniu całego tego ustrojstwa, pocięli piłą na kawałki (po kilka mm grubości obrócili je o 90 st położyli obok siebie i zgrzali w jedną
płytę.
No ale mieli piec, że ho ho.
To tyle
Jak sami widzicie jak nam Fusing na Forum jest potrzebny.
Kent a może wyczytałeś coś o separatorze na metal. Skąd innąd wiem, ze szyby zgrzewane są na płycie metalowej , po to by nie było żadnych rys a sama szyba była idealnie przezroczysta.
Mnie kaolin punktowo przylepia się do szkła, a nawet wtapia się miejscami. Później mam sporo roboty by go usunąć.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 14 lipca 2008, o 22:07 
Offline

Dołączył(a): 9 stycznia 2008, o 02:00
Posty: 83
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Jakby się komuś chciało wprowadzić mnie w temat udzielając odpowiedzi na pytania, to byłabym barrrdzo wdzięczna. Do odpowiedzi możnaby dodać coś od siebie!?
Jest piec do ceramiki. I ma półki. Nie wiem z czego.
I jakbym w tym piecu chciała ułożyć szkiełka, to na czym, żeby mi się nie poprzylepiało? Czy na przykład papier ceramiczny wystarczy? Czy może trzeba go czymś posmarować? I słyszałam, że płytę wystarczy posmarować kaolinem, ale wtedy to szkło nie wtopi się? A separator - to do czego? Tylko do metalu?
I nie wiem o co jeszcze się pytać, ale od czegoś trzeba zacząć.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lipca 2008, o 07:23 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Szkiełka wystarczy ułożyć na papierze ceramicznym. Papieru nie musisz niczym smarować. Inne podłoża należy zabezpieczyć przed przylepieniem szkła właśnie separatorem. Separator to jest tez proszek kaolinowy. Można go przesiać na płytę przy pomocy sitka (jak cukier puder na ciasto drożdżowe :lol: ) i wtedy ostrożnie układamy szkło. Ostrożnie bo tak naniesiony kaolin zachowuje sie jak pył księżycowy. Pod wpływem zbyt gwałtownego opuszczania szkła suchy kaolin nieco sie "wydmuchuje".
Drugi sposób. Należy kaolin rozrobić wodą do konsystencji śmietany i nakładać przy pomocy pędzla lub rakla. Można wtedy ukształtować podłoże nadając mu fakturę, która odbije sie na szkle. Tylko ważne ! Naniesiony mokry kaolin musi dobrze wyschnąć!
Powodzenia


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lipca 2008, o 08:51 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
kent napisał(a):
Treborze, .

Myślę, iż po spotkaniu wyjaśni się sprawa zakładki o fusingu.

Odnośnie tłumaczenia, to musiałbyś przysłać mi książkę, która uważasz za pilną. Nie wiem jak chcesz ujawnić treść - myślę, że niektórych zagadnień - książki(ek)?. Kłania się prawo własności intelektualnej.

Sądzę, iż na Forum, najlepiej byłoby temat fusingu rozbić na zakładki stricte edukacyjne i tam umieszczać tematycznie poszczególne wątki.
Sterowałby tym ktoś uprawniony przez Zarząd, jakiś moderator, możesz np. być nim Ty.


Witaj - dzisiaj w zasadzie do Kenta, ale...
Fakt już zacząłem się cieszyć , na samą myśl tłumaczenia.
Żeby był i wilk syty i owca cała, to: może będę ci przesyłał foto ( nie skany), najciekawszych stron a Ty spróbujesz je przetłumaczyć. będą tam na pewno wyrazy, których nie ma w słowniku, a przetłumaczyć trzeba. Może użyć do tego właśnie Forum. Zrobimy opis i zaproponujemy nazwanie tego, lub pozostawienie nazwy oryginalnej.

Żeby nie zarzucili nam niewłaściwego korzystania z własności twórców, możemy cytować ich fragmenty z powołaniem się na autora i tyle.

To od KIEDY zaczynamy???

acha bardzo mi się podoba posługiwanie przez ciebie grafiką.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lipca 2008, o 11:13 
Offline

Dołączył(a): 9 stycznia 2008, o 02:00
Posty: 83
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Dzięki Fagonio! Wobec tego myślę zacząć od papieru - prostsze w użyciu. Powiedz jeszcze proszę, czy on, ten papier jest jednorazowy.
I jeszcze:
We wcześniejszych postach wyczytałam, że szkło ma się wypalać/topić/giąć w temp. 900, i odprężać w temp. 500. A jak długo ma dochodzić do tych 900?
I jeszcze:
Z ceramiki wiem, że jak wrzucę szkło witrażowe i dołożę elegancko potłuczony słoik to dostaję takie coś ładniejsze. Samo witrażowe potrafi wyjść nie bardzo, a ze słoiczkiem jest jakby bardziej szkliste i przejrzyste. Szkło wygląda jak popękane od środka - bardzo to ładne i jest podobno skutkiem różnicy naprężeń szkła i gliny. A było gdzieś wcześniej, że szkła mają mieć coś zgodnego i żeby miały wystarcza ten sam producent. Do czego jest potrzebne to coś zgodne?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lipca 2008, o 11:52 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Zgodność szkła to jednakowy współczynnik rozszerzalności cieplnej. W przypadku różnych współczynników szkło popęka! Najlepiej gdy szkło pochodzi od tego samego producenta. Papier można użyć kilka razy. Radzę też kupić kaolin. Na pewno przyda się . Temperatura giecia szkła zaczyna sie juz od 700 st.C. W temperaturze powyzej 800 szkło mieknie i zaczyna sie topić. Odprężanie 500-550 st.C przez 30-40 min. Potem stygnięcie pieca do temperatury otoczenia. Dochodzenie do temperatury zależy od mocy pieca. Piec powinien mieć wskaźnik temperatury.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 lipca 2008, o 19:35 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
nowa napisał(a):


I jeszcze:
Z ceramiki wiem, że jak wrzucę szkło witrażowe i dołożę elegancko potłuczony słoik to dostaję takie coś ładniejsze. Samo witrażowe potrafi wyjść nie bardzo, a ze słoiczkiem jest jakby bardziej szkliste i przejrzyste. Szkło wygląda jak popękane od środka - bardzo to ładne i jest podobno skutkiem różnicy naprężeń szkła i gliny. A było gdzieś wcześniej, że szkła mają mieć coś zgodnego i żeby miały wystarcza ten sam producent. Do czego jest potrzebne to coś zgodne?


Powiedz coś więcej, bo nie za bardzo rozumiem. Olek napisał powyżej, ze szkła mają różne COE ( rozszerzalność) szkła. Nie można więc łączyć szkieł o różnej rozszerzalności. A jak podejrzewam to i szkło witrażowe i słoik mają różne COE. Co więcej wyczytałem w literaturze, ze szkła mające te same COE lecz są od różnych producentów nie zawsze są kompatybilne z sobą.
Może jednak wiesz coś co w praktyce się sprawdza, więc proszę o więcej szczegółów.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 91 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
SitemapIndex SitemapIndex
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Nasz Senior - serwis internetowy dla seniorów
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO