Forum Witrażowe - forum.barwyszkla.pl

Odkrywamy świat witraży. Forum witrażowe założone przez easy-Art. Techniki i narzędzia witrażowe. Wystawy witrażu, wernisaże. Szkolenia witrażowe.
Teraz jest 23 czerwca 2017, o 07:01

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 grudnia 2009, o 01:35 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Jedna z naszych forumowiczek zadała mi pytanie"

Temat: Prośba "Cytuję wiadomość"
Witaj Trebor

...Dzisiaj testowałam nowy wypał i pośrodku kompozycji eksplodował mi bąbel powietrza niszcząc wszystko. Czy byłbyś może w stanie podpowiedzieć DLACZEGO? Co powinnam zrobić, żeby uniknąć takich cudownych efektów? Proszę, będę bardzo wdzięczna za pomoc.

Witaj
Sprawa jest dość prosta jeśli chodzi o diagnozę.
Ten bąbel i inne to wynik uwięzionego pod szkłem powietrza.
Powietrze w wysokich temperaturach (powyżej 650 stC) zwiększa bardzo swoją objętość. O ile pamiętam to 9-cio krotnie.. W związku z tym, że szkło w tych temperaturach staje się plastyczne - podatne na rozciągliwość, to rozprężające się gwałtownie powietrze powoduje "wypychanie" szkła - i powstają bąble.
Mnie się zdarzyło, wiele razy i to nawet bardzo wielkie (bąble).
Jest to gdzieś na zdjęciach - nawet:

Jest kilka sposobów by tego uniknąć. Jest to już gdzieś przez nas opisane.
Gdybyś jednak miała trudności z odnalezieniem, to jutro ( no może w przyszłym tygodniu - bo mam pilny wypad) opiszę i przyczyny, i możliwości ustrzeżenia się tego efektu.
Ciepłe pozdrowienia

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 grudnia 2009, o 03:17 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Jednym ze sposobów jest używanie sypkiego kaolinu, a nie np. rozrobionego z wodą czy papieru ceramicznego. O ile to była płaska rzecz a nie w formie. Dać gruba, przynajmniej 3mm warstwa kaolinu. Wtedy powietrze ma więcej możliwości ucieczki spod szkła.
Druga sprawa to w czasie układania kompozycji trzeba pamiętać ze krawędzie spływają najpierw wiec nie kłaść dużych kawałków szkła na małe tylko odwrotnie, jak piramidkę. Chociaż ja czasem łamie tą zasadę jak chce mieć jakiś kawałek w środku, jak to widać na jednym z wisiorków w mojej galerii gdzie dookoła szkła jest kontrolowana wolna przestrzeń - czyli bąbelek.
Trochę za mało informacji żeby jednoznacznie zdiagnozować przyczynę, bo ani nie wiadomo ile warstw szkła, ani jak ułożone, ani jakiego. Bo może to było ornamentowe z głębokim wzorem i jak zostało przykryte innym to się sporo powietrza zebrało w środku?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 grudnia 2009, o 10:04 
Offline

Dołączył(a): 17 czerwca 2009, o 02:00
Posty: 14
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
;) Witaj Euble

nie miałam przyjemności poznać, bo zniknęłam na miesiące wakacyjne z forum.

Wysłałam do Trebora pytanie, ale cieszę się, że wrzucił je na forum - powinnam od razu o tym pomyśleć - co dwie głowy to nie jedna, a co dopiero kilka głów. Pytanie było zbyt ogólne i chyba nie do końca precyzyjne, bo zastosowałam paskudne skróty myślowe, ale tak to jest jak po całym dniu robienia dziwnych rzeczy usiłuje się pozbierać myśli :-) To, że bąbelki w szkle są efektem drenażu przez powietrze, to do mnie dotarło już dużo wcześniej. Myślałam jednak, że skoro materiały ceramiczne używane do wypału jako spodnia część są porowate, więc powietrze niekoniecznie tak agresywnie będzie wtapiać się w szkło. Bąbelki w szkle mogą być cudowne - zwłaszcza jeżeli są kontrolowane. U mnie jeszcze kontrolowane nie są :D Dane techniczne wczorajszej próby - 2 warstwy szkła, 1 - float, a 2ga zawierałam tylko wycięte elementy, a więc niepełna. Elementy nie były układane na sobie w piramidkę. Biały float 4mm plus indygo Baoli 4mm. Wypał na 3mm papierze ceramicznym bez separatora. Wypał bez formy - na płasko. Krzywej nie wykreślę, bo wiem, że przedobrzyłam i napewno przegrzałam szkło już zanim doszłam do 820 st. (Czy przegrzanie mogło być przyczyną ?). Zależało mi na głębokim stopieniu. W części, w której nie rozerwało mi kompozycji, jest ok. Mam wrażenie, że średnica bąbla to ok 5 cm, a więc uważam, że baaardzo duży.
Nie wiem co jeszcze potrzeba do diagnozy. Powtórzę dzisiaj wypał na separatorze i samej płycie, bez papieru z sensowniejszą krzywą. Jeżeli moglibyście wrzucić ling do topicu, o którym mówił Trebor byłoby super!

Z góry dziękuję i pozdrawiam.

M


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 grudnia 2009, o 14:05 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Witaj Meg
Pierwsze co mi się rzuca w oczy to mieszanie szkła Baoli z floatem... One mają rożne COE więc nawet gdyby nie ten bąbel to i tak najprawdopodobniej praca by ci pękła w po wyjęciu z pieca. O ile Baoli ma stałe podane przez producenta COE to z floatem możne być rożnie bo każda huta ma swój przepis i są cyrki. Najlepiej kupić farby do szkła i zamiast mieszać szkło to malować. Chociaż efekt oczywiście nie jest taki ładny jak przy używaniu kolorów, Natomiast jak chcesz układać kawałki to lepiej używać szkła tylko jednej firmy a nie mieszać. Czyli albo przejrzyste Baoli i na to elementy tez Baoli, albo tylko float. Tyle że mieszanie szkła raczej nie było przyczyną bąbla, tzn. nie sądzę..
Druga sprawa to taka ze Baoli jako szkło do fusingu wymaga niższej temperatury żeby się ładnie stopić i zaokrąglić niż float. . Ja wprawdzie nie używam Baoli tylko szkła BulsEye albo witrażowego ale myślę że te szkła są podobne. I np. float żeby się ładnie zaokrąglił potrzebuje około 780 a BulsEye 720. I wtedy masz tak ze jesli float będzie taki jak chcesz, to kawałki Baoli rozpłyną się na płasko, a jeśli Baoli zachowa kształt to znowu float nie będzie ładnie zaokrąglony. To oczywiście tez zależy od ilosci warstw szkła. Ale ogólnie tak to mniej więcej wygląda.
Papier ceramiczny jest świetny do małych rzeczy, sam go używam do wisiorków, ale większe wypalam na kaolinie właśnie z obawy przed bąblami. tyle ze ja używam takiego zupełnie cienkiego, jak zwykły papier, i nie wiem jak się zachowuje ten gruby. Na zdrowy rozum powinien przepuszczać powietrze... Może przyczyna leży w zbyt szybkim nagrzaniu pieca?
Ze szkłem to jest tak ze czasem za cholerę nie można dojść co poszło nie tak. Sam to przerabiam co chwila. Czasem podobne elementy wypalane z podobnego szkła w tej samej krzywej potrafią zachować się inaczej.

Podam ci moją krzywą dla floatu, 2 warstwy. Jest to częściowo krzywa którą dostałem od koleżanki fusingarki z 9 letnim doświadczeniem a częściowo zmodyfikowana prze ze mnie dla mojego pieca. Nie musisz się jej trzymać ścisłe bo każdy piec zachowuje się inaczej więc możesz ja modyfikować zależnie od własnych doświadczeń. Acha, zrób najlepiej próby na samym fluacie. Czyli wytnij kawałki szkła od 1x1cm do np. 15x15 cm i poukładaj je w 1, 2, 3 warstwy szkiełek tej samej wielkości i podobnie dla szkiełek o różnej wielkości (np. piramidka ze szkła 5x5, 3x3 i 1x1). Wypal i zapisz wyniki dla danej krzywej zwóc uwagę na krawędzie szkła i stopień wtopienia. Potem zmodyfikuj krzywa i powtórz próbę - będziesz wtedy wiedziała jak sie zachowuje szkło kiedy coś zmienisz. Niestety takich prób trzeba wykonać kilka żeby wiedzieć co się dzieje ze szkłem.

Moja krzywa to w tej chwili:
1. 40min - 0-300
2. 60min - 300-500
3. 35 min - 500-600
4. 40min - 600-700
5. 40min 700-780
6. 20min - przetrymanie w 780
7. 00min - ochłodzenie do 560 - czyli otwierasz piec
8. 30min - 560-450
9. 30min - 450-300
END - zostawiasz piec i czekasz az temperatura spadnie do okolo 40

dla witrażowego i BullsEye w pkt. 5 i 6 zmieniam temperaturę na 720 albo 740 (intuicyjnie - nie potrafię wyjaśnić kiedy daje 720 a kiedy 740)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 grudnia 2009, o 00:02 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Jak wrócę to postaram się bardziej szczegółowo przeanalizować i opisać przypadek i zapobieganie.
Na szybko, to ja w spodniej płycie ceramicznej mam porobione dziurki celem odpływu powietrza to sporo przypaków tego typu eliminuje, ale nie wszystkie.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 grudnia 2009, o 01:40 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
A te dziurki nie deformują ci szkła?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 grudnia 2009, o 08:49 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 815
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Otworki mają ok. 1 mm. Kiedyś pomalowałem formę kaolinem i zatkałem otworki. Efekt był wiadomo jaki. Bąbel! Teraz po wyschnięciu kaolinu przepycham otworki drucikiem. Nie widać ich na szkle. Są zbyt małe.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 grudnia 2009, o 10:05 
Offline

Dołączył(a): 17 czerwca 2009, o 02:00
Posty: 14
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Euble

zetknęłam się z opinią fusingowca z też ogromnym jak na tę technikę doświadczeniem, bo ok 10 letnim, że po pierwsze żadnego otwierania pieca na etapie krystalizacji szkła, po drugie, że proces wypału do momentu wyłączenia pieca i umożliwienia swobodnego spadku temperatury powinien zawierać się w ok 2 godz dla mniejszych elementów, przy założeniu komory ok 50cm na 50cm na 35cm i 2kW piecyku. Rozumiem, że w zależności od szkła temp. krystalizacji może być inna, bo są przecież i o obniżonej i powyżej niej można zaglądać do pieca, ale czy taki wariacji spadek z 780st do 560st naprawdę sprawdza Ci się? Twój wypał dla floatu trwa ponad 4h. Brrrrrrrr. Okropnie długo. Muszę zakupić gdzieś trochę cierpliwości!
A'propos Baoli, to podciągnęłam temperaturę, bo zależało mi, żeby mieć jak najbardziej płaską powierzchnię i zobaczyć jak bardzo stapiają się te szkła w stosunku do siebie. Fakt, Baoli potrzebuje sporo niżej. Uczę się.

Dziękuję za odzew :-)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 grudnia 2009, o 12:41 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Widocznie każdy ma swoje metody. W literaturze wszelkie krzywe wypału maja pewien moment kiedy temperaturę należy jak najszybciej obniżyć temperaturę z np. 815 do 560 i bez otwierania pieca tego się nie osiągnie. Chyba że ma się zaawansowany piec z wywietrznikami. Ja takiego nie mam więc otwieram. Szkło nie pęka więc jest OK, a przynajmniej skraca mi to czas wypału o godzinę.

Fragonio, Ja już z nie maluję mokrym kaolinem. Robiłem to na początku ale się nie sprawdziło bo nie dało się uzyskać gładkiej powierzchni. Jakkolwiek bym nie malował zawsze zostawały rowki. Teraz wszystko robię na sypkim. Fakt że sypki kaolin robi mi syf w promieniu 10 metrów, a kiedy dostanie się do oczu to jest bardzo niefajnie, ale przynajmniej tylna stronę szkła mam gładką, nie przykleja mi się do wyrobów (bye, bye druciana szczotko) i nie muszę zdrapywać go po wypale z płyty szpachelką :-)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 grudnia 2009, o 13:33 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 815
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Euble, kaolin kładziony na mokro musi dobrze wyschnąć. Tylko raz położyłem na wilgotny. Rzeczywista tragedia !
Kaolin po wyschnięciu można wygładzić dłonią.
Pozdrawiam
Aleksander


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 37 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
SitemapIndex SitemapIndex
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO