Forum Witrażowe - forum.barwyszkla.pl

Odkrywamy świat witraży. Forum witrażowe założone przez easy-Art. Techniki i narzędzia witrażowe. Wystawy witrażu, wernisaże. Szkolenia witrażowe.
Teraz jest 26 września 2017, o 00:25

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 sierpnia 2009, o 00:16 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Na jednej z zachodnich stron znalazłem lakoniczny opis fusingu złota w szkle.


Gold and Silver Foils: Very thin foil sheets work best, craft hobby foil. After full fusing the foil becomes permanently affixed to the glass without the need to use any binders. Handle it between two protective sheets or tissue paper or you can cut it into a desired shape (while keeping it between the protective tissue) and then slide it out onto the clean glass.
Inclusions can give a fused glass piece texture, character, and color that glass alone can't achieve. Each metal inclusion is flat and thin while maintaining the imprinted design so when it is sandwiched between to layers of glass it will handle the difference between the expansion rate of the glass and metal to avoid cracking the glass as it cools.
Brass will change colors when fired to a full fuse and the color will vary from a Golden yellow to a rich rust color. The color will not necessarily be predictable and can vary with the color of the base glass and/or the maximum temperature and saturation time of the full fuse. Metals can also be painted with enamels and fired prior to fusing between glass layers to enhance the overall effect.

TIP: To control air bubbles between the layers, you can sift clear fine frit on top of the first layer of glass, then add your metals. During the firing, hold at slumping temperature for 30 minutes and then continue your firing. This will help to squeeze out any air bubbles. This same technique can be done using brass or copper wire too.

Zrobiłem kilka prób wg tego opisu ale nie działa to tak jak powinno. Przy niskich temperaturach płatki złota staje się czarne a przy wyższych po prostu rozpuszcza się w szkle dając efekt "morskiej wody z bąbelkami"

Zalecają tam wypalanie wg takiego schematu:
Wzrost temp. od 18°C do 535°C przetrzymać 1 minutę
wzrost temp. do 815°C
szybki spadek temp. do 590°C (otworzyc piec)
spadek temp. do 513°C przetrzymać 10 min.
spadek temp. do 38°C

Ktoś się możne tym bawił?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sierpnia 2009, o 12:41 
Offline

Dołączył(a): 25 stycznia 2008, o 02:00
Posty: 1044
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Witaj Euble

Na forum przyjęty jest tryb tłumaczenie angielskich tekstów i podawania linków do nowych wiadomości i informacji. Nie wszyscy znają angielski.
Jeżeli chcesz dyskutować na tematy nowe lub nie będące "w obróbce" na forum, należy umożliwić zapoznanie sie z tematem innym, ewentualnym interlokutorom.
We wskazówkach(angielskich) napisane jest, iż należy przetrzymywać szkło z wtapianą folią w stałej temperaturze 30 minut, w drugim (wychładzajacym) zakresie cyklu. Ty przetrzymywałeś 10 minut. Może tu jest błąd.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sierpnia 2009, o 17:09 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
OK. Mój błąd. Nie tłumaczyłem tekstu bo nie wszystko w nim jest dla mnie jasne i liczyłem że będzie tu ktoś z lepszym angielskim niż mój i w trakcie dyskusji wyjaśnie się niejasności. Tekst pochodzi z kilku miejsc tej strony: http://www.ehow.com/articles_2405-glasswork.html

Nieudolne tłumaczenie tekstu który zamieściłem.

Najlepiej sprawdza się cieńka folia hobbystyczna. Po pełnym stopieniu zastaje na stałe przymocowana do szkła i nie są potrzebne żadne kleje (lepiki). W celu wycięcia pożądanego kształtu należy ją umieścić miedzy zabezpieczającymi 2 kartkami papieru lub bibułki a następnie przenieść na czyste szkło. Wtopienia mogą zmienić teksturę i kolor szkła.
Tu się gubię trochę ale chodzi o to ze jak sie umieszcza wzorek miedzy 2 szkłami to niweluje to róznicę rozszeżalności między metalem i szkłem i unika się w ten sposób pęknięć (nie jestem 100% pewien ale chyba chodzi o to zeby wzorek umieścić miedzy 2 szkiełkami i dpiero taką kanapkę stapiać z innym szkłem... chyba)
Przy pełnym fusingiu mosiądz zmienia kolor od złotego do całej gamy rdzawego. Kolor nie zawsze da się przewidzieć i zależy on od koloru szkła, maksymalnej temperatury i czasu wypału. Metale można malować emaliami i wypalać między 2 kawałkami szkła przed właściwym stapianiem w celu zwiększenia ogólnego efektu.

Porada: tu nie rozumiem, nie wiem co to jest frit, mój słownik też nie wie. W każdym razie trzeba delikatnie to coś zrobić na powierzchni 1 warstwy szkła i dodać metal. (wogóle nie wiem o co tu chodzi - dodać metal w czasie wytopu?)
Przetrzymać opadającą temperaturę przez 30 minut (chyba chodzi o tą 815C) i kontynuować wypał. To pomoże uwolnić pęcherzyki powietrza.
Ta sama technika moze być uzywana do miedzianych lub mosiężnych drutów.

przepraszam za jakość tłumaczenia


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sierpnia 2009, o 17:53 
Offline

Dołączył(a): 25 stycznia 2008, o 02:00
Posty: 1044
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Ciekawy link, "Jak to jest zrobione". Należy ją przestudiować. Ale sądzę, że nic rewelacyjnego w niej nie będzie. Nikt dzisiaj za darmo nie zdradza tajemnic. :cry:


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sierpnia 2009, o 20:56 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
kent napisał(a):
Nikt dzisiaj za darmo nie zdradza tajemnic. :cry:


U nas tak jest ale na szczęście na zachodnich stronach i forach jest inaczej


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sierpnia 2009, o 22:16 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Witaj Euble
Fakt tłumaczenie do wielkiej duszy.
Po pierwsze jakie masz to złoto. Musi być najprawdziwsze i bardzo wysoka próba. Ja co prawda nie wtapiałem jeszcze złota, ale mam trochę folii do wtapiania. Wygląda jak kalkomania.
Złotem także można malować. Kupuje się złoto w płynie - bardzo drogie - i po prostu się maluje jak farbami do fusingu.
Trochę mnie zaintrygowałeś tym złotem. Będę musiał poeksperymentować. Myślę, ze nie będzie problemu.
Na jednym z kursów mówili mi o wtapianiu złota.
Złoto najlepiej wygląda na czarnym lub bardzo ciemnym podkładzie.
Dostałem też w jednej z hurtowni folię "złotą", ale to nie prawdziwe złoto i w wysokiej temperaturze po prostu się wypala. Dostałem też farby pseudo złotą i pseudo srebrną. Ta druga fajnie nawet wychodzi. Złota robi się po prostu żółta.
Piszą, ze wypalać w 540 stC, ale ja w takich nic nie robię, więc tu może pies pogrzebany.

Zastanawia mnie w Twoim opisie (tłumaczeniu) po co tak wysoka temperatura?
Nie jest to niczym uzasadnione, no chyba, że ktoś chciał "oblać" górnym szkłem tą dolną. Nic nie piszą na jakim szkle .

Poza tym piszesz w swoim wywodzie o tylu rzeczach, że trudno na nie wszystkie odpowiedzieć.
Nie ma potrzeby układać 3 warstw na siebie, chyba, że jest to Twoim zamierzeniem.

Na dodatek nieuważnie czytasz nasze forum tam sporo jest wyjaśnione i jest słownik zwrotów fachowych.
Tak przy okazji fryta do tłuczone szkło, często barwione, służy do kilku celów m.in. w fusingu.

Mam też pytanie, co to jest pełny fusing? Jest co prawda takie określenie w literaturze angielskiej, ale chciałbym wiedzieć czy myślimy o tym samym.

Jak posegregujesz pytania, to chętnie w miarę swej wiedzy odpowiemy na Twoje pytania.
a NAJWAŻNIEJSZE, że przybył nam jeden forumowicz z piecem.
Powiedz coś o sobie i piecu. Jaki masz, co w nim robisz , jakie masz swoje doświadczenia. To wszystko może wielu z nas pomóc, a co ważniejsze nie musisz przecierać szklaków, które już inni przed Tobą przetarli.

wesołe pozdrówka Trebor

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 sierpnia 2009, o 22:56 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Fajnie ze jest ktoś z lepszą znajomością angielskiego. Na to liczyłem. Dał byś radę przetłumaczyć te fragmenty które pokręciłem? Głównie ten tip i fragment "Each metal inclusion is flat and thin while maintaining the imprinted design so when it is sandwiched between to layers of glass it will handle the difference between the expansion rate of the glass and metal to avoid cracking the glass as it cools." Może się troche rozjaśni bo sam nie do końca wszystko zrozumialem.

Na stronach które czytałem spotkałem sie z terminami full-fusing dla krzywej wypału do 815C.

Używam czystego złota w płatkach, niestety nie znam próby.

Wszystko o czym napisałem w moim wywodzie dotyczy wtapiania metali. To jeden temat. Tak mi się przynajmniej zdawało ale wygląda na to że się myliłem. Chętnie go podzielę ale na co? Na poszczególne metale? Czy jak?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 6 sierpnia 2009, o 10:40 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Zrobiłem kilka prób wtapiania metali i farb. Wyszło fatalnie poza 1 farbą która rokuje pewne nadzieje. Zamieszczam kilka zdjęć.




Tak wygląda płatek złota po wypaleniu. Efekt nawet ładny ale nie to chciałem uzyskać.




test róznych metalicznych (i nie tylko) farb. Farba złota i miedziana zachowały swój kolor ale się trochę rozlały. Srebrna i platynowa zrobiły się białe bez metalicznego efektu. Pasek miedzi sczerniał.



Próba wtopienia mosiężnego drutu - szkoda gadać, widać na focie




Mosiężna farba rokuje pewne nadzieje. Wzór się trochę rozpłynął ale kolor i efekt pozostał. Myślę że da się coś z tym zrobić.


Wypalałem wg krzywej Trebora do 720C. Jak widać białe szkło się nie stopiło należycie.
Sporo szieł zmatowiało ale o tym w innym temacie, tu prosił bym o sugestie co z tymi metalami...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 14 sierpnia 2009, o 23:36 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
To jest próba z mosiądzem. Duże powiększenie. Generalnie nie jest najgorzej ale wygląd metalu nie jest "czysty"


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 sierpnia 2009, o 01:38 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
I nie będzie.
Widziałem próbki od kilku wytwórców i wszędzie jest to samo. Nie wiem czemu. Być może jakieś związki metalu z "atmosferą" powodują wydzielanie się gazów.
Może to wykorzystać jako zamierzony efekt. !!!!

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
SitemapIndex SitemapIndex
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO