Forum miłośników witraży

Odkrywamy świat witraży. Forum witrażowe założone przez easy-Art. Techniki i narzędzia witrażowe. Wystawy witrażu, wernisaże. Szkolenia witrażowe. Centrum wymiany wiedzy i doświadczeń.
Teraz jest 28 marca 2024, o 15:06

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 108 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 15 stycznia 2011, o 18:49 
Offline

Dołączył(a): 23 listopada 2008, o 02:00
Posty: 1222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Tak to jest w hurtowniach, jak jest potrzeba mieć 11 kolorów to zbiera się ładna sumka. A przecież można samemu zrobić i to bez komplikacji, że źle się wtopi.
Napiszę trochę o rozcieńczalnikach.
Do ucierania szkliw na farbę czy kupne lub zrobione samemu nawet ze szkła tłuczonego, używa się rozcieńczalników. Wody, spirytusu, terpentyny i emulgatorów.

Woda, jest wszak wszędzie dostępna ale musi być czysta chemicznie, bez chloru.
Spirytus, można nabyć w sklepie z trunkami wyskokowymi. Te dwa środki można mieszać ze sobą i dodawać do farb. Spoistość rozrobionej farby po wyschnięciu jest mała dlatego łatwo się daje tapować - tworzyć tonację barwy na szkle malowanym przed wypałem.
Terpentyna, jest jednym z podstawowych rozcieńczalników stosowana do farb szkliwnych. Ten srodek musi również być wolny od środków chemicznych. Najlepsza jest terpentyna francuska ale jak są trudności z jej nabyciem, używać terpentyny zwykłej - ekstrakcyjnej. Można również używać terpentyny weneckiej jest to wyciąg z modrzewia. Natomiast terpentyna francuska jest pozyskiwana z sosny nadmorskiej.
Olejek migdałowy najczęściej jest używany do malowania srebrem lub złotem, jak również używa się go do mycia pędzli po malowaniu. Mycia można dokonać również benzyną ekstrakcyjną lub rozcieńczalnikami uniwersalnymi, które rozpuszczają żywiczne związki.
Olejek terpentynowy jest to środek uzyskany z terpentyny. Dodaje się go do farby, aby opóźnić jej wysychanie.
Olejek balsamiczny - balsam, jest otrzymywany z żywicy drzewa różanego. Olejek fantastyczny zaliczany do najlepszych. Niestety ma jedną wadę jest drogi w porównaniu z innymi olejkami. Wysycha na twardo.
Olejek damarowy jest często stosowanym środkiem do mieszania farb szkliwnych. Schnie wolno wolno na twardą masę nie jak olejek balsamiczny. Otrzymuje się go z żywicy damarowej roztworzonej w rozpuszczalniku organicznym.
Olejek lawendowy, dodawany jest najczęściej do farb które będą rozprowadzane tamponem po powierzchni szkła, nadając n. p. tło.
Olejek goździkowy jak nazwa wskazuje jest on robiony z goździków zanzibarskich. Posiada palący smak, jest barwy brunatnej przeźroczystej. Słabo rozpuszcza się w wodzie, natomiast dobrze w spirytusie. Ten dodatek dodany do farb pozwala rozprowadzać po dużej powierzchni szkła cienką warstwą nadając tło jak olejek lawendowy. Schnie dość wolno, jego zaletą jest również to, że wysycha - ulatnia się prawie bez pozostałości.
Wszystkie wymienione olejki wypalają się całkowicie podczas wtapiania nie pozostawiając po sobie śladu.
Ucieranie farb odbywa się za pomocą szpachelki i kawałka szkła 20x30cm grubości 4-5mm, aby nie pękło podczas mieszania - przy cieńszych szkłach zdarza się pęknięcie. Szpachelki mogą być drewniane, metalowe- stalowe, plastykowe, lub sprężyste jak do rozprowadzania szpachli na powierzchniach metalowych. Szpachelki służą do mieszania jak również do zbierania farb rozrobionych do pojemniczków.
Mieszanie farby odbywa się w następujący sposób;
na szybkę wysypujemy odpowiednią ilość farby i odpowiednim kolorze. Następnie dodajemy kilka kropelek terpentyny lub innego rozcieńczalnika. Po dokładnym roztarciu i uzyskaniu emulsji właściwej konsystencji. Następnie dodajemy olejku damarowego lub innego i urabiamy szpachelką tak aby olejek dobrze zmieszał się z farbą. Ilość olejku dodajemy doświadczalnie w zależności jaką chcemy uzyskać gęstość. Orientacyjnie można wskazać, że wynosi on połowę zawartości farby wraz z utartą terpentyną. Zbyt mały dodatek olejku do farb powoduje miękką spoistość malowanego wzoru, jak również gęstość duża utrudnia również malowanie, zbyt duża ilość olejku powoduje trudność w malowaniu i pęcherzenie się powłoki. malowanej, mogą powstać kratery. Konsystencja utartej farby powinna być jak śmietana. Na palecie po dokładnym wymieszaniu zsuwamy szpachelką na jedną kupkę i rozpoczynamy pędzelkiem malowanie. Malowanie pistoletem lub rozpylaczami farby takie muszą być znacznie rzadsze od farb przygotowanych do malowania pędzlem.
W razie wyschnięcia farby na palecie rozrzedza się ją dodając kilka kropel terpentyny i ponowne rozcieramy do uzyskania konsystencji śmietany. Gdy farba dość szybko wysycha dodajemy olejku lawendowego lub goździkowego, olejku terpentynowego. prawidłowo rozmieszana farba powinna wyschnąć w temperaturze pokojowej w około 15-20 min.
Niejednokrotnie sporządza się farby przez ucieranie szkliw z wodnym roztworem cukru trzcinowego. Takowe farby cukrowe używa się do nakładania jednej farby na drugą powłokę innego koloru. Właśnie farba cukrowa trzcinowa nie powoduje rozpuszczenia poprzedniej powłoki i jej rozmazania. Stężenie cukru trzcinowego należy dobierać systemem doświadczalnym i zapisywać sobie w notatkach, aby łatwiej było sobie dobierać wartości proporcjonalne do ilości farb.
Serdecznie pozdrawiam Albert


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 stycznia 2011, o 21:13 
Offline

Dołączył(a): 4 sierpnia 2008, o 02:00
Posty: 399
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Neoo - gdzie można zobaczyć Twoje prace?


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 19 stycznia 2011, o 22:09 
Offline

Dołączył(a): 12 listopada 2010, o 02:00
Posty: 6
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
cześć,

jak na razie udało mi sie wystawic przedmioty w trendymanii oraz wylegarni, znajdz wsrod artystow: NEOARTIZ
nie jest ich duzo, bo nie moge zaprzyjaznic sie z aparatem...:-)

pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 20 stycznia 2011, o 12:47 
Offline

Dołączył(a): 3 stycznia 2008, o 02:00
Posty: 1083
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Witam,
neoo :P
Pełen szacun - normalnie wymiękam jak Twoje piękne misy :mrgreen:
w piecyku - zwłaszcza "misa bez granic" czy też "miska trójdzielna."
Coś pięknego - masz klasę !
:shock: :shock: :shock:
Pozdrawiam,


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 lutego 2011, o 18:01 
Offline

Dołączył(a): 7 września 2009, o 02:00
Posty: 34
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Trochę nie na temat ale rzecz tyczy się farb.
Jeśli jest kto chętny to oddam farby do szkła produkcji ISiC Warszawa.
farb jest około 20 różnych barw, w sumie jakieś 2 kg.
Do moich celów okazały się całkowicie nie przydatne.
Chętnie zamienię się na ścinki płyt ceramicznych - takich abym mógł je wypróbować czy da się z nich wykonać płaskorzeźbę i użyć jako formy.
Jeśli nie będzie chętnego na zamianę to za oddanie oczekuję całych 25 pln jako zwrot kosztów wysyłki kurierskiej. :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 lutego 2011, o 19:54 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Ścinek płyt nie mam, ale jestem chętny na te farby.
Zastanawiam się czy mógłbym jakoś inaczej Ci się zrewanżować??- oczywiście prócz zwrotu za przesyłkę.
Mam trochę próbek - będzie parę litrów (2 - 4) Fiberglas'u ( tak to się chyba nazywa - prawidłową nazwę znajdę jak będę w warsztacie). To taki materiał.który miesza się z wodą i można wylać jakiś kształt. Nie będzie to powierzchnia gładka, przynajmniej domowym sposobem, bo widziałem w Firmie w Krakowie robione z tego formy próżniowo, i w miarę były gładkie.
to chyba te:
http://www.zamac.pl/index.php/Ksztaltki ... prozniowo/

Tworzywo odporne na wysokie temperatury, służy m in. do izolacji w piecach. Bardzo lekkie.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 lutego 2011, o 21:27 
Offline

Dołączył(a): 7 września 2009, o 02:00
Posty: 34
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Trebor - dzięki za propozycję.
Pierwsza zgłosiła się Monika oferując skrawki interesującej mnie płyty. Farby wędrują wiec do niej.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 2 lutego 2011, o 21:38 
Offline

Dołączył(a): 28 sierpnia 2010, o 02:00
Posty: 120
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
co do płyty to może zobacz w chipkach budowlanych jest taka szara do kominków ma napisane że do 700 ale jak będzie leżała to i 1000 spokojnie wytrzyma koszt około 70 zeta 90x60 chyba
jest miękka łatwo się obrabia i ewentualnie wermikulit
tylko separator tak czy siak potrzebny


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 lutego 2011, o 00:32 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Na razie mój zaprzyjaźniony ceramik ma mi kilka płaskich zrobić i powiedział, że gratis. Może na początek wystarczą.
Jednak po przemyśleniu chyba będę się zastanawiał nad tą dużą z Promatu. Jak dotąd nic lepszego nie znalazłem
Cienka, lekka i nie łamliwa. Tylko ta cena, ale jak podliczyłem to niewiele droższa.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 3 lutego 2011, o 22:37 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Popatrzcie, jak to się człowiek całe życie uczy.
Dotychczas myślałem, ze nasze farby do szkła z budowane są głownie z barwnika, a barwnik to tlenki metali i niemetali.
... no i wypełniacze, kleje i tp
Dzisiaj rozmawiałem z jednym z producentów farb do szkła, który produkuje farby na bazie fryt włoskich
Okazuje się, że jego fary są robione z frytów, które mieli w młynach i z tego tworzy farby.
A jeśli z fryt, to...
bardzo duże znaczenie ma COE, co potwierdził.
On produkuje farby głownie do floatu z COE ok 84.
Produkuje też i farby z żądanym COE.
Co prawda cienka warstwa farby nie powinna mieć żadnego, lub prawie żądnego, wpływy na pękanie czy odpryski szkła, ale warto o tym wiedzieć.
Produkuje on też różnego rodzaju medium do rozpuszczania tychże farb, a medium co niektóre ma wpływ na to gdzie malować, góra czy spód , zewnątrz czy wewnątrz, o czym nie wiedziałem.
Postaram się by otrzymać od niego krótki opis mediów i farb, a wtedy wrzucę na Forum

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 108 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 12 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
SitemapIndex SitemapIndex
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group Nasz Senior - serwis internetowy dla seniorów
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO