Forum Witrażowe - forum.barwyszkla.pl

Odkrywamy świat witraży. Forum witrażowe założone przez easy-Art. Techniki i narzędzia witrażowe. Wystawy witrażu, wernisaże. Szkolenia witrażowe.
Teraz jest 26 września 2017, o 22:06

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 czerwca 2009, o 16:09 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Kupiłem farby bąbelkowe. Jest to kolorowy proszek zmieszany z jakimś środkiem z białych kryształków. Zrobiłem pierwszy wypał. Zgodnie z instrukcją temperatura 850 przez 20-30 min. odprężanie itd...
Czy ktoś ma doświadczenie z tą farbą? Nie wiedziałem ile tej farby dać i posypałem trochę jak soli do zupy. Efekt ? Zamiast bąbelków mam kolorowe kropeczki ? Powinienem chyba więcej posypać tej farby, tak aby zakryć kolorem powierzchnię ? Chętnie wymienię doświadczenia z kimś, kto coś już próbował farby bąbelkowej albo ma wiedzę teoretyczną na ten temat.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 11 czerwca 2009, o 01:13 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Olek
Farna bąbelkowa to taka sama jak zwykła, tyle, że dodano do niej sody oczyszczanej.
Żeby uzyskać efekt bąbelków farba musi być mokra. bo tylko wtedy wydobywają się gazy, które tworzą bąbelki.
Co do temp to producent podaje właściwą temp. Ja uzyskuję ten efekt w znacznie niższej temp bo od 720 - 750 stC

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 11 czerwca 2009, o 13:25 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Dzięki! Czy możliwe jest zastosowanie zwykłej farby do szkła i aby uzyskać bąbelki dodać do niej sody oczyszczonej? A mokra farba ? To znaczy mogę tę farbę po położeniu na szkło spryskać wodą? Czy też dolać wody do farby? Mnóstwo pytań, ale Ty Robercie zaliczyłeś już jakieś fusingowe szkolenie ? Będę wdzięczny za pomoc.
Pozdrawiam
Olek. :-))


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 14 czerwca 2009, o 20:18 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Olek
Ja już prawie co dziennie włączam piec. Na razie robię wisiory. Idą jak woda. Próbuję też różnego rodzaju "naczynia.
Myślę ,że zaczynam rozumieć piec.
W zasadzie mam odpadów w granicach do 10%. Dzisiaj nie miałem ani jednego ubytku.

Co do uzyskania koloru to:
Ja po prostu maluję szkło. Farbę rozrabiam z medium - medium to : terpentyna, spirytus, możesz też w Warszawie kupić 4 rodzaje medium , także olejowe.
Do medium dodaję często ( nie do olejowych) wody destylowanej.
Stąd farba albo jest płynna - do aerografu, lub półpłynna, czy też w formie pasty.
Nie mam więc problemu z dodaniem sody oczyszczanej,
Dobrze by było by sodę zmielić na drobniusieńki pył. Dobrze jest też farbę rozrabianą dobrze szpachelką rozetrzeć, chyba, że oczekujesz efektu ziarnistości.

Jest jeszcze i inny sposób. Możesz pokryć przygotowane szkło sypką farbą, ale zauważyłem, że farba nie całkowicie wtapia się w szkło, w związku z tym sam sobie robię róznej wielkości fryty i mieszam je z farbą.
Te najdrobniejsze o granulacji pyłu mieszam pół na pół na sucho. Grubsze kawałki moczę w jakimś medium tak by były lekko wilgotne i do nich dosypuję farby. wstrząsam tak by dokładnie się pokryły farbą i tyle.
Jak wyschną są pokryte farbą i posypuję nimi szkło a następnie wypalam.
By fryty się nie rozsypywały szkło pokrywam.... wazeliną.
Wypala się w całości przed wytopem w temp ok 250 - 350 st C. Stąd u mnie te dymy.

Tyle informacji na szybko i w skrócie.
Może napiszę o tym artykuł

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 czerwca 2009, o 06:40 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Witaj Robercie :-)
Dzięki za info. Kupiłem farbę bąbelkową i jak wiesz ona ma już w sobie sodę. Ty pewnie używasz farb do szkła bez żadnych dodatków? Sam potem dodajesz co trzeba? Tak zrozumiałem. Ale co zrobić z tą farbą, którą już mam? Mam na myśli co dodać, jaki płyn, aby powstały bąble? Woda pewnie zaraz odparuje? Chyba, że będzie uwięziona pomiędzy szkłami? Czy o to chodzi? Mnóstwo pytań. Może odpowiesz na PW? :-)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 czerwca 2009, o 08:03 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Witaj

Olek, żeby mogły powstać bąbelki musi się wydzielić gaz, który uwięziony pomiędzy 2 tafelkami szkła pod wpływem ogrzania rozszerza się tak znacznie (ok 9x) powoduje w plastycznym szkle powstawanie bąbla.
Chyba gdzieś to opisywałem jak to się dzieje.
Jeśli masz farbę bąbelkową to musisz ją rozrobić z wodą i "mokrą" posmarować jedno ze szkieł. Następnie musisz przyłożyć na płask drugi kawałek szkła , tak by przykrył pokryte farba miejsce. Acha farby daj dość grubą warstwę.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 15 czerwca 2009, o 11:09 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Dzięki. W tym tygodniu na pewno spróbuję. Wyślę zdjęcia.
Pozdrawiam
Olek


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 czerwca 2009, o 16:40 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Jestem już po eksperymencie z farbą bąbelkową. Farbę nałożyłem dość grubo zmieszaną z wodą. Wypalanie w temp. 850 (za dużo !) Efekt tragiczny!
Farba właściwie się nie wtopiła. Bąbelki niewielkie. Oprócz tego pędzelek miałem zabrudzony po akwareli i pozostały szare plamy wokół farby bąbelkowej. Mój karygodny błąd! Pomijam już wzór patery, z której też nie jestem zadowolony, ale chodziło głownie o przetestowanie tej bąblowatej farby.
Oto efekt:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/961 ... 9e0b0.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/94d ... 162fc.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/d2d ... 32c2b.html
Czyli : "pupcia, pupcia, pupcia" jak mawiał Ferdynand. I jego wzorem idę się pochlastać albo znieczulić "Mocnym Full'em".


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 czerwca 2009, o 18:22 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Olek
Po pierwsze
W fusingu musisz zachować czystość.
Po drugie, widzę , że chyba zrobiłeś błąd.
Bąbelki powstają pomiędzy warstwami szkła, czyli:
Bierzesz Kawałek szkła ( szyby) - malujesz to szkło. Jeśli chcesz farbę bąbelkową , to ją rozrabiasz z wodą. Przykładasz drugim kawałkiem szkła ( z tej samej tafli - lub szkłem o tym samym COE) , tak by drugie szkło w całości pokrywało farbę i jeszcze coś zostało po brzegach.

Wstawiasz to do pieca.Jeśli szyba float, to dobrze byłoby popryskać wszystko z góry nabłyszczaczem.

Co się dzieje ze szkłem.
Tafla szkła w piecu nagrzewa się najpierw na bokach, powodując to, że powstaje jakby kapelusz. Środek szkła jest chłodniejszy. Szkło na bokach już się wtopiło do spodniej warstwy, a środek jest jeszcze chłodny.
W momencie dojścia temperatury do plastyczności szkła uwięzione gazy mają możliwość rozprężyć się na tyle, że wybrzuszają szkło i powstają bąble.
Oczywiście jeśli temp szkła będzie na tyle wysoka, że gazy zerwą wiązania cząsteczkowe w szle, powstanie po prostu dziura po gazie, taki mały krater.
Wniosek.
1. czystość,
2. doprowadzić szkło to temperatury takiej by szkło było plastyczne, ale nie za wysokiej.
Spróbuj w temp ok 750 - 780 st C w zależności od szkła.
Ja mam takie tafle szkła, ze w tej temperaturze, praktycznie się topią.
Musisz więc sam dojść w praktyce jakie szkło w jakiej temperaturze.

Farba bąbelkowa położona tylko na szle i nie przykryta szkłem daje taką nieładną powierzchnie, z małymi bąbelkami - właśnie.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 czerwca 2009, o 19:01 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Robercie :-)
Dzięki za cierpliwość, ale mnie nie zrozumiałeś. Zrobiłem dokładnie tak jak trzeba, czyli farba pomiędzy szkłami. Co do czystości to już wiem, że to mój błąd, ale on nie miał wpływu na jakość działania z farbą bąblowatą. Po prosu nie zauważyłem, że pędzel był źle umyty. Dbam o czystość. Myję każde szkiełko. Wycieram do sucha ręcznikiem papierowym, a tu taka wpadka :( Czy jak zrobię to samo z samą sodą oczyszczoną to też powstaną bąbelki, tylko bez koloru? I dlaczego te bąble takie małe? Widziałem kiedyś w galeriach trochę większe i nawet wielkie! Masz rację co do temperatury, ale A&H zaleca 850 stopni i tym się kierowałem. Widać niepotrzebnie. Oni są też tylko teoretykami. Sprawdzę praktycznie w innych temperaturach.
Obejrzałem Twoje wisiorki na stronie. Są niezłe. Gratuluję !
Niektóre wyglądają jak sklejone z różnych szkieł? Są sklejone czy przyklejone? A co z COE?
A teraz idę napić się czerwonego wina :-)
To działa na mnie inspirująco...


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
SitemapIndex SitemapIndex
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO