Forum Witrażowe - forum.barwyszkla.pl

Odkrywamy świat witraży. Forum witrażowe założone przez easy-Art. Techniki i narzędzia witrażowe. Wystawy witrażu, wernisaże. Szkolenia witrażowe.
Teraz jest 25 lipca 2017, o 10:49

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 11 grudnia 2008, o 00:39 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Pomyśl także, czy nie udałoby się "wykorzystać" mamy ( Twojej) do pomocy na naszym Forum.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 11 grudnia 2008, o 21:34 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
UWAGA, uwaga. Niespodzianka.
Zobaczcie co Michu dla nas zrobił.
Zajrzyjcie tu:
http://www.easyart.fora.pl/restauracja,34/

Teraz przydałoby się zrobić porządek z naszymi wcześniejszymi dyskusjami

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 28 grudnia 2008, o 21:49 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
fagonio napisał(a):
Robercie, właśnie kupiłem dwie formy do fusingu z firmy "Zajdel". Wkrótce coś muszę wypalić. Formy maja maleńkie otworki, ok 1mm. Widać to zresztą na zdjęciach, na stronie "zajdel". Do czego służą te otworki? No i jak zabezpieczyć formę przed wypalaniem? Podejrzewam, że kaolinem. najlepiej chyba w postaci "śmietany", czyli pędzlem. Wiesz coś na ten temat?



Olek
przeoczyłem to pytanie.
Sprawa z formami wygląda tak.\:
Otwory są do odpowietrzania szkła. Pod szkłem w temp ok 600 stC utrzymujące się tam powietrze gwałtownie (8 krotnie) zwiększa swą objętość i powstają bańki w szkle. Widziałeś takie duże na mych zdjęciach z wypału.
Formę przed wypałem dobrze jest wypalić samą w piecu.
Oczywiście należy przed położeniem szkła na formę należy użyć separatora.
Separator - kaolin- można posypywać sitkiem, nakładać pędzlem lub pryskać pompką. Ta ostatnia możliwość chyba jest najlepsza. Mnie pędzlu zostają smugi, próbuję je wyrównać ręką lub drobnym papierem ściernym.
Posypywanie jest możliwe i dobre ale na formach płaskich, przy kształtnych nie zdaje egzaminu.
Do płaskich przedmiotów jest bardzo dobry papier ceramiczny, tyle, że zauważyłem, że to jednorazowy użytek, przy powtórnym użyciu szkło się przylepia do papieru. można go pokryć co prawda kaolinem ale wtedy po co papier.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 4 maja 2009, o 15:31 
Offline

Dołączył(a): 3 stycznia 2008, o 02:00
Posty: 1083
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Witam,
Ostatnio niedaleko mnie otworzył się sklep z artykułami z giętego i wtapianego szkła - ceny powalają z nóg, ale ludzie kupują z takich,
czy innych okazji jednak.
Szczególnie podobają mi się flakoniki przypominające dobrej klasy
perfumy :
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/add ... c1f72.html
Są wysokości ok.15 cm, nie mają w środku ani jednego bąbelka powietrza
i nawet mają niezrozumiałe dla mnie opisy :roll: inne wyroby tego producenta podpisywane są inaczej - ale pod paznokciem nie schodzi (sprawdzałem :P ).
Ciekaw jestem, czy mają do tego specjalną formę w której układają te
kawałki szkła? W każdym razie ludzie często to oglądają i jest duże zainteresowanie.
Panowie fusingowcy a może to któregoś z Was dzieło ?
Pozdrawiam :-)


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 7 maja 2009, o 22:24 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Wygląda jak chińszczyzna. Chyba Marlena pokazywała strony z takimi wyrobami (chińskimi)
Już kiedyś zastanawiałem się jak to robili.
Muszą mieć jakieś kliny, które wyjmują po uformowaniu - jeśli to wyrób prawdziwie fusingowy.
Zastanawiam się czy to nie odlew. A sygnaturka , żaden problem dla fusingowca.
Szkło zmienia kształt w temp od 600 st C, a farby wklejają się już przy ok 500 stC.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 6 sierpnia 2009, o 11:04 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Jak to jest z tym matowieniem szkła? Czytałem tutaj że matowieje w temperaturach powyżej 820C
Ja wypalałem wg. krzywej Trebora do 720C i część szkła mi zmatowiała a część nie. Wszystkie szkła są spectrum. Czyli jak to jest z tą granicą do 820C?
Druga sprawa to postrzępione brzegi w miejscu gdzie robiłem "dzurę" na zawieszenie. Mogę to oczywiście zeszlifować ale to zpowoduje ze w tym miejscu szkło będzie matowe. Są na to jakieś sposoby? Oczywiście jest nabłyszczacz ale ktoś pisał ze się złuszcza.

Zamieszczam kilka zdjęć żeby było wiadomo o co mi chodzi :-)






Tu widać wyrażnie. Czerwone szkło jest błyszczące jak powinno natomiast żółte i "muszelka" są matowe. Wyglądają jak brudne, szczególnie ta żółta część.



Tu zmatowiała całość.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 6 sierpnia 2009, o 13:22 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Szkło zmatowiało, bo granica odkąd zaczyna sie matowienie (dewitryfikacja) szkła to ok. 680 st.C. Do tej temperatury szkło da sie wygiąć, ale nie stopić.
Brzegi Ci postrzępiło, bo temperatura 820 to już szkło w płynie.
Twoje zdjęcia u mnie nie daja sie odczytać. Może lepiej podaj jakiś link, a zdjęcia wrzuc na jakąś stronę, np. fotosik?
Z nabłyszczaczem (to ja pisałem o łuszczeniu) teraz trzeba uważać. Nie dawać za dużo. Ale posmarować trzeba i czekać aż wyschnie. Ze szkłem tak jest, że czerwone błyszczy, a inne to różnie.
A przy okazji, fajne aniołki robisz :-)
Gratulacje.
Pozdrawiam
Fagonio


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 6 sierpnia 2009, o 14:40 
Offline

Dołączył(a): 28 lipca 2009, o 02:00
Posty: 222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
fagonio napisał(a):
Brzegi Ci postrzępiło, bo temperatura 820 to już szkło w płynie.
Fagonio


To chyba nie to... miałem max 720C. Zresztą napisałem przecież wg. jakiej krzywej i w jakiej temperaturze wypalałem.

http://picasaweb.google.pl/euble69/Easy ... KaNaForum#
Tu są te zdjęcia.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 6 sierpnia 2009, o 16:41 
Offline

Dołączył(a): 5 maja 2008, o 02:00
Posty: 816
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Rzeczywiście. Przepraszam, ale z rozpędu za szybko łykam informacje. Ja układam szkło na papierze ceramicznym. Unikam kaolinu, bo sie przykleja. Postrzępione brzegi? Może podparłeś czymś i to jest przyczyna. Czy to był papier? Może znajdziemy przyczynę. Ostatecznie można stępić na mokro kamieniem.


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 6 sierpnia 2009, o 18:33 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Witaj.
Olek ma rację. Nie widzę zdjęć, więc nie za bardzo mogę określić co jest przyczyną matowienia szkła.
Przyczyn matowienia szkła jest wiele i pomimo, że znam je wszystkie, to nie zawsze mogę uniknąć matowienia, i co więcej po wypale nie zawsze wiem co było przyczyną zmatowienia szkła.
Najłatwiej jest stwierdzić dewitryfikację. Co to jest dewitryfikacja to znajdziesz informację tu : http://www.easyart.fora.pl/restauracja, ... a,236.html

Dewitryfikacja to proces często pożądany, ale także odwracalny. Jeśli się nam nie podoba, to możemy ponownie włożyć przedmiot do pieca i ponownie wypalić.
Jedną z przyczyn matowienia szkła mogą być opary, które powstają w piecu w czasie podnoszenia temperatury i wypalania chemii, które używamy do szkła.
Na szkło często nakładamy różnego rodzaju środki chemiczne, takie jak: nabłyszcz acz, kleje, farby, medium do farb i tp.
Chemia ta w temp powyżej 250 – 350 stC zaczyna się w piecu wypalać i w komorze powstaje „dym” (zła atmosfera – z angielskiego).
Gdy w piecu temperatura osiąga ok. 280 stC co jakiś czas otwieram wieko pieca na 3 – 5 sek. by usunąć dym. Często nawet przedmuchuję dym by szybciej usunąć go z komory.
Gdy temp osiąga ok. 350 stC, dymy zostają wypalone i można zamknąć na stałe piec i kontynuować wypał, wg zaplanowanej krzywej.
Od początku stosuję nabłyszczacz na każde szkło, które wkładam do pieca. Często nawet bardzo grubą warstwę i nigdy mi się nie zdarzyło by nabłyszczacz się złuszczał.
Słusznie Olek zauważył, ze tą całą chemię, przed włożeniem do pieca należy wysuszyć. Ja najczęściej suszę w piecu. Wstępnie podgrzewam do temp ok. 120 stC i bardzo często przewietrzam. Wody nieraz jest tyle, ze kapie z pokrywy. . Parę wodną trzeba usunąć z pieca . Przedmuch i temp.


Olek pisał coś o kaolinie i papierze ceramicznym. Fakt najlepszym sposobem by szkło nie przyklejało się do podkładu, jest cienki papier ceramiczny, ale ma jedną wadę – drogi, tym bardziej, że najczęściej jest do jednorazowego użytku.
Ja używam kaolinu, z różnymi rezultatami. Często kaolin wżera się w spód szkła i trzeba spód szlifować (ale wtedy ten spód jest matowy) bo nawet drut nie daje mu rady.
Bardzo dobre rezultaty daje posypywanie spodniej płyty pylistym kaolinem (przez sitko).
Gdy tak wypalam szkło nie zdarzyło mi się by kaolin wżarł się w spód szkła. Ma to jednak jedną wadę, przy układaniu małych kawałków szkła na płytę.
Układając kawałki szkła często szkło wypadnie i spada na płytę z kaolinem. Kaolin się rozbryzguję pokrywając swoimi cząsteczkami sąsiednie kawałki. Takie szkło z kaolinem na wierzchu po wypale bardzo brzydko wygląda, bo kaolin wtapia się w szkło.
W najbliższych dniach mam dostać kaolin wielorazowego użytku, już miałem jego próbkę i wyszły zadowalające efekty, ale nie 100%. Może źle pokryłem formę. Teraz kupuję ½ litra, będę więc maił na doświadczenia.
Niektóre szkło, bez względu na to co z nim się robi i tak będzie matowe, pomimo, że w kawałku jest błyszczące. Wykorzystuję to szkło do zamierzonych efektów.
To tyle odnośnie matowienia szkła.
Jeśli chodzi o to strzępienie się otworów, to musiałbym zobaczyć to na zdjęciu. Być może, ze jest to to o czym pisał kent – kiedyś.
Szkło w zbyt wysokiej ( dla każdego szkła może być inna ) temperaturze mięknie za bardzo i jakby się rozlewa, zwiększa swoją powierzchnię kosztem grubości.
Gdy temp spada szkło chcę powrócić do poprzedniego kształtu ale nie zawsze się udaje. To tak jak z lodem, który topi się odsłaniając ziemię. Lud nie topi się równomiernie tylko pozostawia języki. Tak samo jest ze szkłem. Te języki są najczęściej ostre. Trzeba je po prostu zeszlifować.
I to tyle...
Gdybyś mógł wrzucić zdjęcie z próbkami farby i metalu w dużym formacie. Chętnie bym się mu przyjrzał.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 70 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
SitemapIndex SitemapIndex
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO