Forum Witrażowe - forum.barwyszkla.pl

Odkrywamy świat witraży. Forum witrażowe założone przez easy-Art. Techniki i narzędzia witrażowe. Wystawy witrażu, wernisaże. Szkolenia witrażowe.
Teraz jest 23 czerwca 2017, o 14:00

Strefa czasowa: UTC + 2




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 stycznia 2011, o 16:35 
Offline

Dołączył(a): 23 listopada 2008, o 02:00
Posty: 1222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Co to jest piaskowanie. Zapewne każdy wie, że to coś jest spowodowane przez wyrzucanie piasku kwarcowego z dużą prędkością na materiał piaskowany.
Fachowo mówiąc polega na wyłupywaniu drobnych cząsteczek z powierzchni szkła pod wpływem energii kinetycznej ziaren piasku zderzających się ze szkłem. Wskutek takiego działania powierzchnia szkła staje się mniej lub bardziej chropowata-szorstka powodując przez to rozproszenie światła w bliżej nieokreślonym kierunku mówiąc prościej rozprasza światło.
Do mechanicznego matowienia szkła służą piaskownice. Spotyka się piaskownice kabinowe i otwarte.
Kabinowe są to takie do których wkładamy szkło i piaskujemy wewnątrz kabiny. Zaletą ich jest wielokrotne użycie tego samego materiału piaskującego.
Otwarte są to piaskownice, które nie posiadające kabin. Piaskuje się na zewnątrz, lub w pomieszczeniach tylko do tego przeznaczonych. Obowiązkowo jest używanie ubrania ochronnego wraz z maskami z dotlenieniem.
Efekt matowienia za pomocą piaskarek zależą głównie od czynników takich jak;
ciśnienia powietrza w sprężarce zalecane jest max 6atm

uziarnienie i twardość ziaren piasku lub innego środka piaskującego

czasu działania piasku na szkło- szybkość i częstotliwość przesuwania pistolety po powierzchni piaskującej

twardości powierzchni szkła t. j. najłatwiej daje się matowić szkło ołowiowe, najtrudniej szkło borowo-krzemianowe.

Za pomocą piaskowania można matowić całe powierzchnie szkła lub ich część. Można matowić uzyskując desenie lub dekoracje wzorzyste.
Aby uzyskać napisy lub dekoracje, należy pokryć warstwę ochronną używając do tego odpowiednich mas najlepsza jest guma arabska, również można zabezpieczać folią samoprzylepną grubszą, gutaperką, masami plastycznymi lub mieszaninami klejowymi. Można też zastosować warstwę ochronną stosując karton-brystol przyklejając klejem. W przyklejonych warstwach wycina się wzory, litery, kształty i następnie te miejsca które zostały wycięte piaskujemy ruchem płynnym w poziomie a następnie w pionie. Gdy jest potrzeba piaskujemy jeszcze raz tak samo do uzyskania żądanego efektu.
Ziarnistość jaką stosujemy jest uzależniona od twardości szkła lub innych materiałów, waha się od 60-120 to znaczy od 0,3-0,8mm
Piaskowanie może być powierzchowne- pozostawiające po sobie matową powierzchnię wzoru lub napisu.
lub wgłębne- stosowane w grubych szkłach ok1cm lub masach plastycznych n. p. plexi. Taki rodzaj piaskowania polega na wyryciu w szkle głębokich wzorów rzadko stosuje się napisy, częściej inicjały lub logo. Głębokość piaskowanego wzoru dochodzi do 5mm. Piaskowane wzory są pod spodem powierzchnie gładkie daje się na wierzch, stołu, blatu biurka i.t.d.]
Pozdrawiam serdecznie Albert


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 31 stycznia 2011, o 19:59 
Offline

Dołączył(a): 23 listopada 2008, o 02:00
Posty: 1222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Dziś napiszę kilka słów na temat matowienia.
Matowienie jest to operacja technologiczna polegająca na nadaniu szkłu nierówności na powierzchni lśniącej, w celu równomiernego rozpraszania światła. Zjawisko to jest potrzebne do uzyskania mikronierówności na powierzchni szkła, które tracąc swą naturalną gładkość i połysk staje się mniej lub więcej chropowate.
Rozproszone światło przepływając przez taką powierzchnię traci połysk i (staje się matowe) choć nadal przepuszcza światło ale nie tak jak w miejscach nie matowionych.
W naszym przypadku matowienia możemy dokonywać w celach zdobniczych lub podpisywania swoich prac.
Efekt sposobu zdobniczego polega na wywołaniu u osoby oglądającej wysokiej dyskrecji i subtelności. Po zmatowieniu na powierzchni uwidaczniają się bardziej wyraziście kształty, wzory lub napisy. Niezwykłe efekty kontrastu wywołują matowe desenie na szkle lub odwrotnie, to znaczy przezroczyste desenie na matowym szkle. Jak wcześniej wspomniałem można wykonywać napisy jak również cechy naszego logo i.t.d.
Na podstawiw wgłębień rozróżniamy ;
mat gruboziarnisty-piaskowanie
mat średnioziarnisty
mat drobnoziarnistyo bardzo małych wgłębieniach lecz bardzo drobno usianych- zwany matem jedwabistym
W zale zności od stopnia chropowatości czyli kształtu wgłębień, większą lub mniejszą białością rozróżniamy;
mat szorstki o dużej białości i chropowatości
mat zwykły o wyglądzie pośrednim
mat płytki-połysliwy zwany satynowym
Są trzy możliwości matowienia szkła
wywołanie w szkle mikrowgłębień przez chemikalia
wywołanie na szkle mikrowzgórz przez naklejenie na powierzchnię drobnych cząsteczek
nałożenie na powierzchnię szkła zawisiny cząsteczek zawierające n. p. lakier bezbarwny i biel cynkową.
Dwie ostatnie metody możemy uzyskać przez nanoszenie pistoletem lakierniczym na powierzchnię szkła tych medykamentów.
Metoda pierwsza wymaga oddzielnego omówienia.
pozdrawiam serdecznie Albert


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 lutego 2011, o 00:08 
Offline

Dołączył(a): 2 września 2007, o 02:00
Posty: 2070
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 1 time
Alberciku znam i mam jeszcze jeden rodzaj matowania szkła. Nakładanie farby do imitowania matowania i wypalanie w piecu.

_________________
Drzwi muz są otwarte - ale nie każdy może wejść do krainy sztuki.

pozdrowienia Trebor. :lol:
Moje wypociny znajdziecie tu: www.zakrecona-galeria.pl
i tu: www.zakrecona-galeria.pl/galeria


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 lutego 2011, o 17:58 
Offline

Dołączył(a): 23 listopada 2008, o 02:00
Posty: 1222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Cieszy mnie również bardzo to, że przyczyniasz się do rozwijania tematu.
Pozdrawiam serdecznie albert


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 lutego 2011, o 19:38 
Offline

Dołączył(a): 23 listopada 2008, o 02:00
Posty: 1222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
`Matowienie chemiczne polega na (korozyjnym) działaniu kwasu fluorowodorowego na powierzchnię szkła w wyniku czego powstają równomierne rozmieszczone mikrowgłębienia.
Rodzaj matu zależy od rodzaju użytych do roztworu fluorków.
Fluorek amonowy daje mat gruboziarnisty i szorstki, mniejszy od piaskowania najdrobniejszym piaskiem kwarcowym.
Fluorek sodowy mat średnioziarnisty
Fluorek potasowy mat drobnoziarnisty, mat jedwabisty lub satynowy najbardziej rozpraszający światło.
Jakość matu zależy również od składu chemicznego szkła. Bardzo ładnie matują się szkła sodowo-wapniowe, które zawierają większą ilość tlenku sodowego. Na szkłach ołowiowych powstaje bardzo ładny mat drobnoziarnisty i gęsty z lekką szorstkością.
Na szkłach borowych powstaje mat gruboziarnisty i szorstki. Zawartość w szkle tlenku glinowego i cynkowego nie sprzyja matowieniu. Szkło borokrzemowe nie nadaje się do matowienia chemicznego tylko do piaskowania. Z tego prosty wniosek matując tym samym roztworem fluorowodorowym jesteśmy w stanie określić jakie szkło mamy przed sobą po występującym macie na powierzchni szkła.
Na matowienie szkła bardzo istotną rolę ma temperatura, która powinna się wahać w granicach 20-30stopni C, najbardziej optymalna temperatura to 25stopni C. Większa temperatura zwiększa szybkość matowienia, za to jakość matu pogarsza się.
Dodanie innych soli jak fluorowe n.p. siarczanów lub chlorków, ma na celu osłabienie działania matu, dzięki temu mat jest subtelniejszy. Stosując takie różne zawartości chemiczne powodują tonację matową, która bardzo ładnie reprezentuje się przy barwnym świetle jak również koncepcja szkła matowanego tego wymaga.

recepta na roztwory matujące
woda destylowana 1000 części wagowych
kwas fluorowodorowy 40% 350-800 części wagowych
potaż kalcynowy 100-400 części wagowych
albo
woda destylowana 1000 części wagowych
kwaśny fluorek potasowy lub amonowy 250-1000 części wagowych
dodatek kwasu fluorowodorowego 10-100 części wagowych lub siarkowego, solnego
te dwa kwasy dodaje się w takiej samej proporcji jak fluorowodorowy. Możemy stosować jeden z nich.
Podczas matowienia chemicznego powierzchnie nie matowione należy zabezpieczyć folią samoprzylepną lub gumą arabską.
W dobie postępu zostały wyprodukowane pasty do matowienia , które okazały się bardzo dobrym środkiem przy wykonywaniu zdobień na skalę małych zakładów takich jak my posiadamy. Pasty są w tym przypadku o wiele wydajniejsze i łatwiejsze w obsłudze.
Podam sposób na sporządzenie pasty matującej
Kwaśny fluorek amonowy 1 część wagowa
siarczan barowy 1 część wagowa
kwas fluorowodorowy 40% 1 część wagowa
Zmniejszenie ilości kwasu powoduje wolniejsze działanie jak również jest delikatniejszy mat co daje inną tonację i jest bielszy mat.
Takiego roztworu nie należy wykonywać w szklanych naczyniach. Taki roztwór jest do jednorazowego użytku po 24 godzinach miesza się do uzyskania gęstości śmietany. Można dodać kilka kropel gliceryny aby pasta nie osadzała się na ściankach naczynia.
Do kwasu fluorowodorowego wlewamy inne zawartości. Naczynie musi być szczelne.
Rozróżnia się jeszcze matowienie pudrami, jak również matowienie gazami. Matowienie pudrowe stosuje się przy wielokrotnym powtórzeniu tego samego wzoru. System stemplowy polega na naniesieniu na powierzchnię pieczątki- stempla tuszu z gliceryną. Po lekkim przeschnięciu pudrujemy sproszkowanym kwaśnym fluorkiem amonowym, pozostawiając na 0k.20-30 minut i po tym czasie zmywamy bieżącą wodą. W miejscu gdzie był stempel pozostanie mat. Ten sposoby nadają się do produkcji masowej nie stosuje się go do zdobienia szkła.
Pozdrawiam serdecznie Albert


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 1 lutego 2011, o 19:48 
Offline

Dołączył(a): 23 listopada 2008, o 02:00
Posty: 1222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
oto sposób na matowienie chemiczne
Pasta grawerska i szablony samoprzylepne
Pasta grawerska pozostawia satynowe ślady na szkle, podobnie jak czynią to delikatne ręczne hafty na materiale, nadając przedmiotowi unikatowy wygląd. Używając pasty do grawerowania szkła można, w czasie kilku minut, otrzymać sugestywne i eleganckie ornamenty; uszlachetnić lustro dodając mu delikatną ramkę, stworzyć bujny kwitnący ogród na naszej tacy, zaskoczyć przyjaciela zdobiąc kieliszek jego imieniem lub inicjałami. Produkt nie jest przeznaczony dla dzieci, lecz mogą go używać tak amatorzy, jak i profesjonaliści. Nadaje się do wielokrotnego wykorzystania. Wystarczy tylko pastę, po jej wykorzystaniu, z powrotem przenieść do opakowania.
Pasta użyta razem z samoprzylepnymi szablonami daje wspaniałe możliwości tworzenia efektownych, satynowych ornamentów.
Instrukcja:
Dobrze oczyścić powierzchnię przedmiotu. Zakryć powierzchnie nie przeznaczone do grawerowania winylową taśmą, lateksem lub nanieść szablon samoprzylepny. Na taśmie i lateksie szkicujemy i wycinamy wzór. Szablon przyklejamy pocierając paznokciem odwrotną jego stronę podczas gdy lico styka się z powierzchnią zdobioną ( podobnie jak w kalkotekstach ). Następnie nakładamy grubą warstwę pasty do grawerowania na nie zakrytą powierzchnie upewniając się, czy przylega ona dobrze do szkła. Nie używać pędzla. Pastę pozostawiamy na 15 minut, potem przenosimy ją do opakowania, a pozostałe resztki spłukujemy bieżącą wodą. Szablon usuwamy w tym samym czasie
Pozdrawiam Albert


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
 Tytuł:
PostNapisane: 12 lipca 2011, o 17:14 
Offline

Dołączył(a): 23 listopada 2008, o 02:00
Posty: 1222
Podziękował : 0 time
Otrzymał podziękowań: 0 time
Matowienie szkła jest na pozór prostą operacją.
Aby uzyskać szkło mrozu, musimy bezwzględnie szkło zmatowić -wypiaskować lub wyszlifować.
Szlifowanie można wykonać szlifierkami na prąd lub na powietrze.

Aby uzyskać kwiat mrozu na szkle najpierw piaskujemy lub szlifujemy wzór jaki sobie życzymy.

Myjemy szkło wypiaskowane najlepiej spirytusem spożywczym-taki do picia, resztę możemy spożyć.
Następnie smarujemy klejem stolarskim uprzednio rozrobionym i rozgrzanym w pojemniku z podwójnym dnem.

Smarujemy dwukrotnie lub trzykrotnie.
pozostawiamy w suchym i niezbyt nagrzanym pomieszczeniu 18stop C

Po 48 godz powstaną wzory mrozu na szkle.

Zachować należy bezwzględną czystość podczas smarowania klejem miejsc piaskowanych lub grawerowanych.

Do uzyskania szkła mrozu, nie nadaje się matowienie chemiczne.

Serdecznie pozdrawiam Albert


Góra
 Zobacz profil  
Cytuj  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa: UTC + 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
SitemapIndex SitemapIndex
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL
phpBB SEO